Audyty w firmie – obowiązkowe i fakultatywne

Audyty w firmie – obowiązkowe i fakultatywne

W teorii wiadomym jest, że odpowiednie serwisowanie sprzętu pozwala na jego dłuższe użytkowanie, a co za tym idzie – podniesie jakość działania przedsiębiorstwa. Jednak w praktyce ze świadomością właścicieli firm na ten temat bywa różnie. Dlaczego?

Czy audyty są obowiązkowe?

Audyty i testy przeprowadzone w zakładzie produkcyjnym zwykle zależą od pracodawcy, wykluczając obowiązkowy audyt energetyczny, który nie dotyczy pracowników, a właściciela firmy. Warto jednak przyzwyczaić swoich pracowników do regularności pozostałych audytów, które będą ich dotyczyły. Można to zrobić, umieszczając w statusie zakładu przypis o obowiązkowym odbywaniu regularnych testów.

Dlaczego warto organizować audyty?

Przede wszystkim dlatego, że dzięki temu nasi pracownicy zawsze będą przygotowani, w dodatku podniesie się poziom ich bezpieczeństwa. Ponadto pracownicy certyfikowani i po szkoleniach i testach to dodatkowa duma zakładowa. Audyty spawów konstrukcji stalowych, na których pracownicy pracują, oraz kontrola maszyn i urządzeń minimalizuje za to ryzyko wystąpienia nieszczęśliwych wypadków na zakładzie. Do tego testy wykonywane na próbkach spawanych sprawią, że pewniejsi będziemy jakości efektów końcowych produkowanych materiałów, a to może wpłynąć na zmniejszenie potencjalnych reklamacji towarów wśród naszych klientów.

Testy NDT i DT

Badania nieniszczące oraz niszczące na próbkach stalowych pozwalają nam zajrzeć wgłąb tych próbek i ocenić ich stan. Do badań NDT, czyli badań nieniszczących, zaliczają się metody badań radiogafnicznych, ultradźwiękowych, magnetyczno-proszkowych. Badania DT natomiast to badania niszczące, w czasie których próbki ulegają uszkodzeniu. Są to sprawdziany wytrzymałości – twardości, elastyczności i tym podobne. Próbki poddawane są pracy pod obciążeniem, co pozwala ustalić średnią wytrzymałość towaru.

Choć większa część tych audytów nie jest obowiązkowa ani nie należy do tanich, pracodawca powinien regularnie inwestować w ich organizację, a także dostosowywać się do nowych zaleceń audytorów. Zrobić to powinien dla dobra wszystkich – swojego, pracowników, a także swoich klientów.