DLACZEGO ZA CENNE ZAKUPY WARTO PŁACIĆ KARTĄ?

DLACZEGO ZA CENNE ZAKUPY WARTO PŁACIĆ KARTĄ?

Robiąc drobne zakupy czy regularnie korzystając z tanich usług, najczęściej nie zastanawiamy się nad wyborem metody płatności; ot, wybieramy tę, która jest dla nas wygodniejsza. A jak postępować w przypadku korzystania z droższych usług?

KIEDY KARTA MOŻE BYĆ GWARANCJĄ USŁUGI

W momencie, kiedy sprawa dotyczy poważniejszej sumy, a nie do końca mamy zaufanie do usługodawców, zdecydowanie lepiej jest zapłacić kartą. Metoda ta również dotyczy transakcji on-line, kiedy zamawiamy produkty lub usługi przez internet. Okazuje się, że nasz bank może nam pomóc odzyskać pieniądze, jeśli zostały one wydane na towar niezgodny z opisem – przykładowo, jeśli zamówimy profesjonalne noże kuchenne w zestawie, a otrzymamy towar nienaostrzony lub niepełny, organizacje płatnicze w takich sytuacjach pozwalają bankom cofnąć dokonaną płatność i odzyskać środki klienta.

Cofnięcie dokonanej płatności nazywane jest „obciążeniem zwrotnym”. Jest to bardzo dobre zabezpieczenie szczególnie w przypadku usługodawców, u których zamawiany towar musi być unikatowy, delikatny i pozbawiony jakichkolwiek wad. Dziedziny, w których łatwo o obciążenie zwrotne, to oczywiście sztuka na zamówienie (na przykład kaligrafia, obraz, rzeźba), jubilerstwo, tekstylia, zabawki, sprzęt elektroniczny i tak dalej.

NAJPIERW REKLAMACJA

Oczywiście, zanim wniesiemy informację o niezgodności zamówionego towaru z zawartością zamówienia, które otrzymaliśmy, do banku, powinniśmy najpierw zwrócić się do sklepu, u którego składaliśmy zamówienie. Dla przykładu, jeżeli poszukiwaliśmy lustrzanki Olympus dla profesjonalistów, zakupiliśmy ją nie u producenta, a u pośrednika i aparat dotarł do nas zniszczony, wpierw składamy reklamację pośrednikowi (nie producentowi!).

Jeśli na reklamację otrzymamy odpowiedź odmowną lub sklep zignoruje naszą wiadomość, dopiero wtedy możemy udać się do banku i zgłosić tam nasz problem. Przy czym nie wystarczy jedynie zgłosić problem – do tego musimy udowodnić, że sprzedawca nie wywiązał się z wiążącej nas umowy. Bank jednak nie ma prawa podjąć żadnych działań, dopóki klient nie podjął próby kontaktu ze sprzedającym.

A co może poświadczyć nam jako dowód? Wydrukowana reklamacja, monit jej przekazania kurierem lub drogą pocztową, ewentualnie billing świadczący o tym, że próbowaliśmy wyjaśnić sprawę telefonicznie.