Jaki szlaban wjazdowy wybrać?

Jaki szlaban wjazdowy wybrać?

Podczas budowy parkingu czy nawet wjazdu na własną posesję często zastanawiamy się, jaki szlaban lub brama będą lepsze w naszym przypadku. Co jest mniej zawodne? Poza tym co będzie się bardziej opłacało? Pochylamy się nad szlabanami hydraulicznymi i elektromechanicznymi.

Długość ramienia szlabanu

Zależnie od wielkości naszego przejazdu, trzeba dobrać też odpowiednią długość ramienia szlabanu. Taki szlaban może mieć nawet 12 metrów, ale im dłuższy szlaban, tym bardziej należy go zabezpieczyć. Przykładowo szlabany dłuższe niż 5 m muszą mieć podpórki, które wspomogą działanie. Podpórki do szlabanów mogą być stałe lub ruchome, czyli takie, które unoszą się razem z ramieniem szlabanu. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem wydaje się podpora stała, ponieważ do jej użytkowania nie trzeba wliczać dodatkowego ciężaru unoszącego się razem z ramieniem szlabanu, a poza tym można zamontować na niej fotokomórkę. Jednak jeśli szlaban będzie wyjątkowo długi, warto zastanowić się nad użyciem zarówno podpory stałej, jak i ruchomej, która wspomoże środkową część szlabanu. Ponadto im dłuższy szlaban, tym droższy i tym wolniej działa.

Jaki szlaban?

Można się spotkać z opiniami, że szlabany hydrauliczne są dużo bardziej awaryjne i nie sprawdzają się szczególnie przy warunkach atmosferycznych takich jak niskie temperatury. Ma wtedy gęstnieć olej, co utrudnia pracę szlabanu i prowadzi do jego awarii. Z kolei szlabany elektromechaniczne napędzane są przez silnik mechaniczny, z którego napęd jest przenoszony za pomocą przekładni mechanicznej. Nie jest to złe rozwiązanie, ale może być awaryjne. Z kolei dobrze dobrany szlaban hydrauliczny może pracować w temperaturach od -40 do nawet 50℃, kiedy szlabany elektromechaniczne mogą być awaryjne przy znacznie niższym zakresie temperatur. Szablon hydrauliczny jest jednak rozwiązaniem nieco droższym.

Zabezpieczenie szlabanu

Nieważne, na jaki szlaban ostatecznie się zdecydujemy, szlaban trzeba odpowiednio zabezpieczyć tak, by nie zamykał się, kiedy nadal będzie znajdował się pod nim samochód. W tym celu sprawdzą się fotokomórki, które zapobiegną zamknięciu się szlabanu, gdy fotokomórka wykryje, że coś znajduje się na linii ruchu szlabanu.