Planowanie nowego parkingu przestrzeni miejskiej

Planowanie nowego parkingu przestrzeni miejskiej

Obecnie polskie rodziny stać na posiadanie więcej niż jednego samochodu. Co więcej, samochód posiada niemal każda rodzina w bloku. Szczególnie w przypadku starszych osiedli jest to problematyczne, ponieważ projektanci nie przewidzieli tak znacznego wzrostu ilości posiadanych samochodów w ciągu kolejnych lat. Jakie rozwiązania są najlepsze i jak temu zaradzić?

Parkowanie na osiedlu

Szczególnie w dużych miastach przy wielopiętrowych blokach parkowanie może być problematyczne. Skwery i trawniki zamieniają się w betonowe place, które i tak nie spełniają swych zadań, przez co okoliczni mieszkańcy parkują swoje samochody w miejscach niekoniecznie dozwolonych lub w ogóle do tego nieprzystosowanych, jak podwórka czy trawniki. To z kolei prowadzi do degradacji otoczenia przez niszczenie otoczenia przez parkujące samochody. Organizacja parkingu w przestrzeni miejskiej może być więc nie lada wyzwaniem.

Jak stworzyć nowy parking?

Podczas tworzenia nowego parkingu należy zwrócić uwagę na pewne kwestie. Przede wszystkim należy unikać tworzenia wielkich, betonowych powierzchni, które dominują później przestrzeń. Dobry parking to taki, który zgrywa się z otaczającą go przestrzenią. Poza tym należy rozplanować parking tak, żeby w sposób bezpieczny i zrozumiały połączyć go z chodnikami (drogi piesze) oraz ulicami (drogi jezdne). Żeby parking nie niszczał i był możliwy do użytkowania, należy zadbać też o odprowadzanie wody deszczowej, a także jej filtrowanie (np. pola filtrujące, roślinność rodzima). Warto też zatroszczyć się o to, żeby podczas budowy parkingu nie usuwać całej otaczającej go roślinności. W przypadku drzew należy im zapewnić odpowiednią ilość miejsca – jeśli drzewa przeszkadzają w planowaniu nowego parkingu, można zasadzić nowe w odpowiednich miejscach. Ponadto tworzenie nowego parkingu to również konieczność zatroszczenia się o odpowiednią nawierzchnię, która sprawdzi się zarówno pod względem częstotliwości użytkowania, jak i ciężkości pojazdów, które będą się po niej poruszać.

Jaki rodzaj parkingu najlepszy?

Możemy zdecydować się na parkingi, które będą wymagać parkowania równoległego, parkowania skosem lub pod kątem prostym. Z parkingów „skośnych” są więc do wyboru parkingi oferujące np. parkowanie pod kątem 30°, 45°, 60° lub 90°. Najwięcej miejsca parkingowego, bo aż 40 pojedynczych miejsc, zyskamy przy tworzeniu parkingu oferującego parkowanie pod kątem 90°. Parkowanie pod kątem 30° to już tylko 21 miejsc, a parkowanie równoległe to 17 miejsc. Jednak nie zawsze można pozwolić sobie na duży parking, który zajmie tak dużo przestrzeni, stąd należy dostosować rozmiar parkingu do możliwości oferowanych przez miejsce pod jego budowę.