Serwisy i audyty – dla naszego dobra
Niby każdy z nas wie, że odpowiednie serwisowanie sprzętu pozwoli na jego dłuższe użytkowanie, podtrzyma jego jakość na wysokim poziomie, a co za tym idzie – usprawni działanie przedsiębiorstwa. Jednak sama wiedza nie zawsze wystarcza. Liczy się praktyka.
Serwis a odpowiedzialność
Oddawanie sprzętu do serwisu – nieważne, czy będzie to serwis samochodowy wykonujący regularne przeglądy, czy serwis maszyn innych branż – ma istotne znaczenie. Nie chodzi tylko o oddawanie sprzętu do naprawy wtedy, gdy doszło już do jego awarii i zatrzymania działania, a właśnie o to, by uniknąć tej nieprzyjemności. Nie da się tego zrobić czysto teoretycznie, często potrzebujemy pomocy specjalistów, a to wydatek, na którym nie opłaca się jednak oszczędzać.
Dlaczego? Ponieważ naprawy droższe są od regularnych przeglądów serwisowych, które zwykle są także ustalane na potrzeby gwarancji, którą otrzymujemy przy zakupie sprzętu, szczególnie sprzętu znanych producentów (na przykład serwis – Holmatro). Nie każdy z niej korzysta, zresztą niesłusznie. Utrzymanie sprzętu w odpowiednim standardzie to nasz obowiązek i odpowiedzialność, szczególnie jeśli do obsługi sprzętu nieserwisowanego dopuszczamy innych, na przykład naszych pracowników.
Kiedy audyty trzeba polubić?
Zawsze. Choć wiążą się one najczęściej ze stresem – audytorzy firm zewnętrznych kontrolują stan techniczny i prawidłowe użytkowanie danego sprzętu zakładowego. Mało kto lubi, gdy patrzy mu się na ręce w trakcie wykonywania rutynowej pracy, ponieważ poprzez rutynę można łatwo zaniedbać procedur, które jednak wprowadza się do zakładu ze względu na bezpieczeństwo – dbanie o jakość sprzętu, jego żywotność, ale i zdrowie pracowników.
Spore znaczenie w firmach, w których spawa się metale, ma znaczenie audyt spawalniczy, ponieważ nieprawidłowości wynikające z niepoprawnego spawania mogą wyjątkowo zagrażać zdrowiu spawaczy. Choć takie audyty nie należą do tanich, pracodawca – czy jemu i jego pracownikom podoba się to, czy nie – powinien regularnie dopuszczać do audytów i dostosowywać się do norm, które zostaną podwyższone, i reguł, które audytorzy wprowadzą, by poprawić jakość usług zakładowych. Dla dobra wszystkich – swojego, pracowników i klientów.
Niepoprawne funkcjonowanie zakładów oraz praca na nieserwisowanych maszynach wcześniej czy później może doprowadzić do nieszczęśliwego wypadku, a niestosowanie się do norm grozi konsekwencjami prawnymi, w tym wysokimi karami. Zróbmy więc wszystko, by temu zapobiec.